Implikasi Praktik Pendidikan Orang Yahudi Pasca Pembuangan Ke Babel Bagi Pendidikan Kristen Masa Kini
Abstract
Abstract
The Bible is a critical instrument that is able to distinguish and assess educators, students, and the educator process. Then by first exploring the biblical and theological foundations, Christian Educators can affirm universal values that can automatically cross cultural boundaries, which can then guide them in an effort and especially in the formation of educational concepts. In this study the authors examine the practice of post-exilic education to Babylon with the aim to explain about the practice of post-exilic education to Babylon. Therefore, the authors use a qualitative approach using literature studies. The results showed that the practice of education after the exile to Babylon was carried out on the Jewish people as the chosen people. In practice education must submit to the authority of the written Word of God.
Keywords: Christian Education, Character, and Post Exile
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Daftar Pustaka
Arifudin, Iis. “Urgensi Implementasi Pendidikan Multikultural di Sekolah.” INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan 12, no. 2 (January 1, 1970): 220–233.
Beaumont, Mike. Ensiklopedi Alkitab Tematik. Jakarta: Komunikasi Bina Kasih, 2018.
Boehlke, Robert. Sejarah Perkembangan Pikiran Dan Praktek Pendidikan Agama Kristen. 8th ed. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2006.
Darmawan, I. Putu Ayub. “Pembelajaran Memorisasi Dalam Ulangan 6:6-9.” EPIGRAPHE: Jurnal Teologi dan Pelayanan Kristiani 3, no. 1 (2019): 21–27.
Darmawan, I. Putu Ayub, and Ambarini Asriningsari. Buku Ajar Penulisan Karya Ilmiah. Ungaran: Sekolah Tinggi Teologi Simpson, 2018.
Diana, Ruat. “Prinsip Teologi Kristen Pendidikan Orang Tua Terhadap Anak Di Era Revolusi Industri 4.0.” BIA’: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Kontekstual 2, no. 1 (June 24, 2019): 27–39.
Douglas. Ensiklopedi Alkitab Masa Kini Jilid I. Jakarta: Komunikasi Bina Kasih, n.d.
Emiyati, Ayang. “Mendisiplin Anak Menurut Prinsip Kristen.” Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat 2, no. 2 (2018): 147–156.
Ginting, Misthen. “Pemikiran Dan Kontribusi Augustinus (354-340) Terhadap Pendidikan Agama Kristen.” Jurnal Simpson: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen 1, no. 1 (2014): 55–60.
GP, Harianto. Teologi PAK. Yogyakarta: ANDI, 2017.
Harianto GP. Pendidikan Agama Kristen Dalam Alkitab Dan Dunia Pendidikan Masa Kini. Yogyakarta: ANDI, 2012.
Hinson, David F. Sejarah Israel. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2001.
Johnston, Philip. Pengantar Untuk Mengenal Alkitab. Bandung: Kalam Hidup, 2006.
Karnawati, K., H. Hosana, and I. Putu Ayub Darmawan. “Lingkungan Proses Pembelajaran Yesus.” Veritas Lux Mea (Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen) 1, no. 2 (2019): 76–89.
Katarina, Katarina, and I. Putu Ayub Darmawan. “Implikasi Alkitab Dalam Formasi Rohani Pada Era Reformasi Gereja.” EPIGRAPHE: Jurnal Teologi dan Pelayanan Kristiani 3, no. 2 (2019): 81–93.
Lasor, Hubbard, and Bush. Pengantar Perjanjian Lama. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 1994.
Nainggolan, John M. Guru Agama Kristen Sebagai Panggilan Dan Profesi. 1st ed. Bandung: Bina Media Informasi, 2010.
Nuh, Semion, I. Putu Ayub Darmawan, and Edi Sujoko. “Implementasi PAK Konteks Gereja Di GKII Tandang, Semarang.” Pengarah: Jurnal Teologi Kristen 1, no. 1 (January 7, 2019): 59–70.
Nuhamara, Daniel. Pembimbing PAK. Bandung: Jurnal Info Media, 2007.
Pazmino, Robert. Foundations Of Christian Education: An Introduction in Evangelical Perspective. Grand Rapids: Baker Academic, 2008.
Pazmino, Robet W. Fondasi Pendidikan Kristen. 2nd ed. Bandung: BPK Gunung Mulia, 2012.
Rantesalu, Syani Bombongan. “Kompetensi Pedagogik Menurut Analisis Ulangan 6:7-9 dengan Pendekatan Hermeneutik Schleiermacher.” BIA’: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Kontekstual 1, no. 2 (December 30, 2018): 153–163.
Sudarman, Sudarman. “Kritik Sosial Para Nabi: Studi Literatur Agama Islam Dan Kristen,” 2019. Accessed December 4, 2019. http://repository.radenintan.ac.id/7209/.
Tafona’o, Talizaro. “Kepribadian Guru Kristen Dalam Perspektif 1 Timotius 4:11-16.” Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat 3, no. 1 (January 30, 2019): 62–81.
Wenas, Maria Lidya, and I. Putu Ayub Darmawan. “Signifikansi Pendidikan Anak Dalam Perspektif Alkitab.” Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat 1, no. 2 (August 2, 2017): 118–128.
Yuono, Yusup Rogo. “Pola Kepemimpinan Nehemia Serta Strateginya Dalam Usaha Membangun Kembali Tembok Yerusalem Dan Relevansinya.” Skripsi, Sekolah Tinggi Teologi Sangkakala, 2007.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 The Messengers: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.